Wat is de crisiskaart?


Contact
Mercator 1
6135 KW Sittard
0031(0)46 420 8022
info@crisiskaartzuid.nl


Regie houden tijdens een crisis

Een crisis is iets naars om mee te maken. Tijdens een crisis ben je soms flink in de war en kun je jouw wensen en gevoelens niet goed onder woorden brengen. Je raakt de controle kwijt. Dat is een vervelende situatie voor jezelf en voor de mensen om je heen. Zij willen tenslotte niets liever dan jou helpen op een manier die bij jou past. Met de Crisiskaart maak je dat mogelijk. Je behoudt met deze kaart namelijk zelf de regie. Met de Crisiskaart laat je jouw eigen stem horen in een verwarrende tijd.

Crisiskaart aanvragen


Wat is de Crisiskaart?

De Crisiskaart is een persoonlijk, opvouwbaar kaartje, dat past in een portemonnee. De Crisiskaart geeft aan wat omstanders en hulpverleners moeten doen of laten als iemand in crisis is. Wie kunnen ze bellen? Welke afspraken zijn gemaakt met bijvoorbeeld behandelaar(s), crisisdienst en vertrouwenspersonen? De Crisiskaart is er voor mensen die vrezen een crisis mee te gaan maken of bang zijn om in een verwarde toestand te raken. Een Crisiskaart geeft houvast voor de kaarthouder en voor de mensen die helpen.

De Crisiskaart is de samenvatting van een crisisplan, dat wordt opgesteld op het moment dat iemand helder voor ogen heeft wat er moet gebeuren op het moment dat hij/zij in een (psychische) crisis raakt. Het opstellen van een Crisiskaart doet de kaarthouder samen met een crisiskaartconsulent. De inzet van de onafhankelijk consulent waarborgt het cliĆ«ntperspectief en de kwaliteit van de kaart. Bij het opstellen van dat plan kijken de kaarthouder en de consulent hoe een crisis zich opbouwt, welke signalen er zijn en hoe verdere ontwikkeling van de crisis is te voorkomen. Het nadenken over de opbouw van een crisis is heel waardevol voor een kaarthouder. De opgedane (zelf)kennis kan de impact van een crisis verminderen of een crisis zelfs voorkomen.